Latvijas mākslas klasika
Dr. Gunta Belēviča kolekcija
Alberta Silzemnieka portrets
1924 Audekls, tempera 65.00 x 54.50 cmValdemārs Tone
1892 - 1958V. Tone dzimis lauku saimnieka ģimenē. Mācījās Rīgas pilsētas mākslas skolā (1909; 1911-1915) un Penzas mākslas skolā (1915-1916). 1917. gadā iestājās latviešu strēlnieku 2. rezerves pulkā, pēc demobilizācijas dzīvoja Pleskavā un Petrogradā. 1918. gadā Tone atgriezās Rīgā. Viņš vadīja savu studiju (1919-1923), bet, sākot ar 1925. gadu, bija Latvijas Mākslas akadēmijas pedagogs. 1944. gadā Tone kopā ar sievu devās bēgļu gaitās uz Vāciju, 1949. gadā pārcēlās uz Angliju.
Tone gleznoja portretus un klusās dabas. Pēc individuālā stila meklējumiem kubisma apcirkņos un Parīzes muzejos gūtajiem iespaidiem Tone nonāca pie realitātē balstīta skatījuma un intereses par psiholoģiju. Alberts Silzemnieks bija Tones privātskolnieks, kas lūdza Toni “braukt viņam uz Parīzi līdzi un kļūt par vadoni turienes mākslas krātuvēs”.1 Pēc ceļojuma Tone uzgleznoja garīgi nospriegoto Silzemnieka portretu, jūtīgi modelējot sejas vaibstus
un apģērbu, kurā iezīmīgs liekas baltais krekls ar melnu “tauriņu”, violetā šalle un tumšā platmale. Profilētais, pelēcīgi tonētais gleznas rāmis un drapērija portreta fonā varētu būt mājiens uz personāža piederību mākslinieku lokam un tikpat labi norādīt uz Tones ieinteresētību klasiski stabilās vērtībās. Silzemnieka portrets ir Tones pirmais gleznojums temperas tehnikā.
Darbs glabājās pie Silzemnieka mantiniekiem, kolekcijā iekļauts 2008. gadā.
Reproducēts: Valdemars Tone [Reprodukciju mape] / Autora un E. Melbārda redakcijā, J. Siliņa ievads. R.: Zelta ābele, 1943, 8. attēls.
Eglītis A. Valdemārs Tone. R.: Latvju grāmata, 1944, krāsaina ielīme blakus 28. lpp.
Tone. Fifty Plates Thereof Four in Full Colour Published by M. Goppers / Introduction by E. Newton. Stockholm: The Golden Appletree, 1953, plate 7.
1 Eglītis A. Valdemārs Tone. R.: Latvju grāmata, 1944, 38. lpp.